BRITAISKOGEN



..velkommen til bloggen min, koslig at du stikker innom, legg gjerne igjen en kommentar..


lørdag 17. oktober 2009

Potetopptaking


Denne høsten har det stort sett vært regn og enda mer regn. Derfor har det nesten vært umulig å få høsta inn årets potetavling. Men idag organiserte mormor storfamilien som besto av sønner, døtre (jeg er en av de da) barnebarn, svigerbarn og oldebarn-tilsammen 16 stk for å få potetene i hus.






Imellom 2 regnskurer ble alle potetene plukka på 1 time! Her er Emilie igang med dagens oppdrag








..og så ble det spyling av både poteter og potetplukkere.









Altialt ble dette en matnyttig og veldig hyggelig storfamilieøkt!

12 kommentarer:

  1. Dette så koselig ut;) Finnes ikke noe som er så fint som å gjøre ting i sammen;)
    Flotte bilder av en glad gjeng nydelige barn;) Håper potetene var fine! Klem;))

    SvarSlett
  2. Det så veldig hyggelig ut å samle hele familien til potetopptaking. Det er så fint å kunne gjøre sånne ting i sammen. Og hyggelig for barna å spise poteter som de vet at de har vært med å ta opp. Nå glemmer en helt hvor maten kommer fra, og noen tror kanskje at ting gjør seg helt selv. Ønsker deg en riktig god helg. Masse hilsen Turid

    SvarSlett
  3. Ser kjekt ut, detta.......alltid kjekkare når ein er mange om oppgåvene...
    I år har faktisk bonden og eg snakka om at me er glad me ikkje har poteter som skal opp......med det vèret me har hatt hadde det vorte eit problem.......men so er det so kjekt med sjølvdyrka poteter òg...
    God sundag til deg!

    SvarSlett
  4. Nog er det gøy å gjøre ting sammen. Dette får meg å huske min barndom, med farfars potetåker, da måtte vi alle (13) barnbarn til pers, og jeg kan ikke huske den høst det ikke regnet ;)men gøy var det :)

    SvarSlett
  5. Så koselig dette ser ut da, og så fint for ungene å få oppleve gårdsarbeidet! I dag tror mange unger at alt kommer fra butikken...og det gjør det forsåvidt også ;-)

    SvarSlett
  6. Alltid kjekt når ein kan gjera noko saman...
    Eg hadde mine timar i potetåkeren eg og, i min ungdom. Ikkje heime, men hos andre bønder. Eg syns det var morro, men så vanka det jo litt kroner og...
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  7. Så hyggelig å samle familien til dugnad. Ungene synes det er morsomt å hjelpe til, og fint at de får bidra også.
    Ha en fin kveld videre :)

    SvarSlett
  8. Ja dette må ha vært en hyggelig aktivitet!!
    store og små i arbeid!!

    ha en fin ny uke:o)

    SvarSlett
  9. Så koselig da, å gjøre ting sammen. Dette minner om bardommen, da vi hadde litt poteter til husbruk. Vi brukte hakkagrev, og syntes det var så kjekt så...Og dette er sånne ting ungene vil huske for alltid.
    Ha en hyggelig kveld.
    Klem Ann<3

    SvarSlett
  10. Åh. Det virker koselig. Kjekt å ta seg ut sammen hele familien.Har dere dyr også tro?
    Det gikk fort når alle tar i et tak. Så blir det ikke bare mors rygg som verker-
    Klem

    SvarSlett
  11. Så moro å gjøre noe sammen både store og små. Fin blogg du har - med flott navn. Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  12. Hei og takk for kommentar hos meg :)

    Det blei sein potetopptak mange stader i landet vårt i år. Dei som har poteter rundt om her eg bur har nettopp fått dei opp nå. Ei gruppe frå barnehagen eg jobbar har vore med og henta ei lita økt, kjekt!
    Då eg var lita jente hadde me mellom eit og to mål poteter som skulle plukkast for hand. Det blei lange dagar i åkeren både for liten og stor. Først skule så potetopptak. Sjølv om det var travelt var det kjekt når heile familien jobba saman. Nokre år var det sommartemperatur i september og fint og tørt i åkeren andre år var som i år, det blei seint på hausten og kaldt på hendene i den fuktige molda.

    Ha ein god torsdag :)

    SvarSlett

Jeg synes det er hyggelig om du legger igjen en hilsen på bloggen min :-)