BRITAISKOGEN



..velkommen til bloggen min, koslig at du stikker innom, legg gjerne igjen en kommentar..


fredag 14. oktober 2011

rosa sløyfe

Jeg har veldig sansen for rosa-sløyfe-aksjonen som dukker opp hver høst. Det er mange som har tapt kampen mot kreften, og vi kjenner vel alle noen, kanskje. Jeg gjør det. Samtidig er jeg mektig imponert over denne aksjonen som dukker opp hver høst. Den har tatt hevd på en måned: oktober, og den har tatt hevd på en farge: rosa. Imponerende. Den rosa sløyfa klarer å minne oss om å støtte kreftsaken, ja ikke bare kreft generelt, men brystkreft. Innimellom alle aksjoner og mediastunt og kampanjer som prøver å fange vår oppmerksomhet i løpet av sesongen, har den eller de som er ansvarlig for denne aksjonen klart å feste denne lille sløyfa fast i vår bevissthet om at det er en kvinnesykdom som har krevd mange liv og som nok sikkert vil kreve mange fler. Men de siste årene har vi sett en nedgang i antallet kvinner som får brystkreft, samtidig som stadig flere overlever sykdommen. Høyere kunnskap i befolkningen, bedre behandling og økt forskningsinnsats er hovedårsakene til denne utviklingen. Det er jo fabelaktig! Jeg bærer den rosa sløyfa- også denne høsten! Brit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg synes det er hyggelig om du legger igjen en hilsen på bloggen min :-)